Friday, June 30, 2017

Orbul din naştere

























Orbul din naştere


Învăţasem din auzite
lucrurile pe care nu le vedeam,
păreau toate mari,
dar eu le făceam potrivite
ochilor mei orbi,
ce se zbăteau neputincioşi
sub petale de piele subţiri.

Cum de-a-ncăput acolo minunea?
Căci îmi închipuiam că degetele lui Dumnezeu
umblă cu pricepere prin întunericul mare
prin care eu bâjbăiam,
iar văzătorii se-mpleticeau în cuvinte.

Ştiam că glasul lui cutremură cerul,
când tunetele ce-nsoţeau potopul de ape
îi alungau pe oameni,
îngrijaţi să nu piară laolată cu răul,
din câmpuri întinse,
de pe largi uliţe umblate cu vorbe,
până la altarul din casă,
unde răsfirau rugăciuni
spuse în şoaptă.

Şi-am căpătat vederea,
coborându-mi-se pe blând peste gene,
deşi limpede-n jur,
vorbele vindecătorului dispăreau
îndărătul firelor sale de barbă,
el dispărea,
acoperit de ameţitoarea mare de linii
înscrise pe chipuri;
fericirea, suferinţa,
pe care le ştiam străbătând în ecouri
lumea grozavă,
se-adunau mărunte în grimase şi riduri.

Mă rătăceam adesea printre cel văzute,
pe ochii femeii nu-i mai găseam,
mă încurcam printre ţesăturile rochiei
care o-nvelea în arabescuri,
trupul ei, altădată simţit dintr-odată,
se desfăcea în culori, albe, roz, cafenii,
în delicate desene în carne.
Iar eu, mai degrabă decât să încerc
descifrarea,
mă lăsam copleşit de plăcere,
orbit sub cearceafuri,
la fel de nevolnic ca înainte,
la fel când fiii şi fiicele mele
îmi dispăreau din raza privirii,
fără să aflu cum fură ai mei.

Pentru ce tămăduirea orbirii?
M-aş încumeta să caut vindecătorul
să-l întreb ce-mi este dat
la urma umei să văd.
Însă nu-l zăresc sprijinit pe munţii pustii,
nici în aştrii rotindu-se mereu unul spre altul,
căci pentru mine se cufundă în beznă,
chiar dacă urcă-n lumină.
Să renunţ atunci la ceva de pe mine,
la mărunţişurile multe,
poate podoabe,
poate călcâiul neatins
de viaţa fără de moarte;
la un fleac în care stă toată dragostea mea
pentru lumea ce mi s-a născut în privire,
pentru scânteia dorită
încă din timpul naşterii oarbe.